Narzeczeni mają obowiązek zgłosić się do kancelarii parafialnej trzy miesiące przed
planowaną datą ślubu, aby mieć możliwość dopełnienia wszystkich formalności
wymaganych przez prawo kościelne i państwowe. Ślub ważnie można zawierać tylko
na terenie własnej parafii narzeczonego lub narzeczonej (w miejscu, gdzie się jest
zameldowanym lub się mieszka). Do ślubu w innych kościołach wymagana jest
specjalna zgoda proboszcza narzeczonego lub narzeczonej (licencja), którą można
otrzymać dopiero po zakończeniu formalnego przygotowania do sakramentu
małżeństwa.
Zgłaszając się po raz pierwszy do kancelarii narzeczeni przynoszą ze sobą następujące dokumenty:
- Dowód osobisty,
- Zaświadczenie z USC (w 3 egz.) uprawniające do tzw. ślubu konkordatowego lub
odpis aktu wcześniej zawartego ślubu cywilnego, - Aktualne świadectwo chrztu (nie starsze niż 6 miesięcy),
- Świadectwo bierzmowania (jeżeli ten sakrament nie jest odnotowany na
świadectwie chrztu), - W przypadku wdowców akt zgonu małżonka,
- Świadectwo religii z ostatniej klasy lub indeks z bierzmowania.
Przygotowanie duchowe i prawne do małżeństwa obejmuje: - Dwukrotną spowiedź – po zgłoszeniu na zapowiedzi oraz w ostatnim tygodniu
przed ślubem, - Ukończenie kursu przygotowującego do sakramentu małżeństwa,
- Indywidualne spotkania w Poradni Rodzinnej.
Filmowanie i robienie zdjęć podczas uroczystości ślubnej podlega przepisom
liturgicznym i musi być wcześniej uzgodnione z duszpasterzem.